Proč natáčím a exportuji do 50 FPS

Protože chci mít možnost jakýkoliv záběr, který natočím, při střihu zpomalit.

Ale všude se píše, že filmy se natáčí do 24 FPS se 180° pravidlem „úhlu“ závěrky pro výpočet času expozice – a jedině tak člověk dosáhne „filmového“ vzhledu a kdo točí do jiného FPS, a ještě s jiným časem, je amatér 🙂

Ano, píše… a 90% lidí toto „pravidlo“ brání zuby nehty ve všech možných diskuzích a zarytě točí do 24 FPS.

Jak ale toto pravidlo vůbec vzniklo?

Tradiční filmové kamery a jejich závěrka fungovaly na principu kulatého (360°) disku, který se otáčí v určitém tempu (počet snímků za vteřinu) a propouští určité množství světla (má otevřenou určitou svou část) po určitou dobu. Viz obrázek.

Tento „otáčecí disk“ je kruh, tedy 360° a filmovým standardem se stalo točit s ním při 24 otáčkách za vteřinu a „nechat mu otevřenou polovinu“, která propouští světlo (180° z 360°), to odpovídá v dnešním pojetí času 1/48 při oněch 24 FPS, tedy dvojnásobku FPS.

A proč 24? Za vším hledej peníze :). Ano… 24 snímků za vteřinu bylo a je považováno za nejnižší hranici počtu snímků, při které lidské oko vidí pohyb ještě plynule. Co bylo ale pro filmový průmysl důležitější byl fakt, že se ušetří za metráž filmových pásů. Proč? protože při 24 snímcích je spotřeba filmového pásu menší, než například u 48 snímků (více snímků = více metráže filmu)…a při celovečerním „bijáku“ už to je spousty a spousty materiálu.

A tak se 24 snímků ve vteřině stalo určitým „standardem“ a vznikl dojem, že pokud chceme mít filmový „look“ s dnešními kamerami, je třeba natáčet jen a pouze do 24 FPS s časem 1/48 (24*2=48).

To ale není tak úplně pravda…

Ten „filmový look“ totiž není až tak o počtu snímků za vteřinu, jako o k němu vhodně zvoleném času závěrky (při 24 FPS tedy 1/48). Toto nastavení pak dělá pro lidské oko onen lahodný a filmový look. Tedy míra rozmazání pohybu je to co hledáme…
Hledáme takové nastavení času závěrky, které nám dá krásné a přirozené pohybové rozmazání.
Podle mě je tedy pohybové rozmazání určované jen a pouze rychlostí závěrky

a to nezávisle na počtu snímků.


Tedy pokud chceme natáčet do vyššího FPS a mít ten správný motion blur, jsem přesvědčen, že je chybou aplikovat pravidlo 180° a dvojnásobit tak počet FPS.
Jednoduše proto, protože při 50 FPS by nám vyšel čas 1/100, a ten by nám nedal – podle mě – ono kýžené rozmazání, které se nám líbí u času 1/48.
Dal by nám ho jen zhruba polovinu, protože 1/100 je prostě o polovinu rychlejší čas než 1/48. Pohybové rozmazání tak bude o polovinu menší.

To je můj názor a proto se pravidlem 180° NEŘÍDÍM. Řídím se tím, co vidím a co se mi líbí. Zajímá mě výsledek.

Jak tedy nastavuji čas závěrky u vyšších FPS než 24?

Okem, zkuste to. Je to zadarmo! 🙂

A to Mé oko mi říká, že pokud chci točit do 50 snímků za vteřinu, je pro mě nejpřijatelnější čas závěrky pro krásný a přirozený motion blur 1/60. Právě proto, že je blízký filmovému času 1/48.

Převedeno do pravidel „úhlu“ závěrky defacto 360°.

Proč tedy nenatáčím do oněch 24 snímků s krásným časem 1/48, ale právě do 50 FPS?

1) Protože 50 snímků ve vteřině mi dává daleko plynulejší výsledek. Více snímků za vteřinu = větší plynulost. Žiji v roce 2020 a netočím na filmový pás, nepotřebuji šetřit metráž a nebudu promítat na projektoru v kině.

2) Protože chci mít možnost při střihu zpomalit záběry a chci mít možnost zpomalit jakýkoliv záběr natočím. Při natáčení se chci soustředit na kompozici a být všude a hned a o nic nepřijít = nechci přepínat na kameře z 24 na 60 snímků a na místě se rozhodovat co asi tak budu chtít mít zpomalené a co ne. CHCI MÍT MOŽNOST VOLBY.

A víte co? To vše je stejně nepodstatné.
Důležité je, jestli se Vám líbí výsledek.

P.S. Víte že film Hobit byl natočený ve 48 snímcích za vteřinu?

Lukáš / Intwo.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *